神戸大学金融研究会(RIEBセミナー/神戸大学社会システムイノベーションセンター共催)
Monetary Economics Seminar of Kobe University (Jointly supported by RIEB Seminar and Kobe University Center for Social System Innovation)

日時
(Date&Time)
2018年10月6日(土)15:00 ~ 17:00 (Saturday, October 6, 2018, 3:00pm-5:00pm)
会場
(Place)
神戸大学経済経営研究所 会議室(研究所新館2階)
Meeting Room at RIEB (Annex, 2nd Floor)
報告言語
(Language)
日本語 (Japanese)
対象
(Intended Audience)
基本的に会員制の研究会ですが、非会員で関心のある方の参加も歓迎します。ただし、事前に、研究会幹事の承認が必要となるため、共同研究推進室に参加希望についてご連絡ください。 連絡方法は下記備考欄をご確認ください。
The seminar is primarily for the workshop members. But non-members are also welcome to attend. If you would like to participate in the seminar, please contact us beforehand, as the seminar manager needs to be notified. To contact us, please refer to the information below.
備考
(Note)
論文のコピーは共同研究推進室にてご用意いたします。
Copies of the paper will be available at the Office of Promoting Research Collaboration.

セミナーへ参加を希望される方はお手数ですが、ご氏名・ご所属・ご連絡先(メールアドレス)を開催日の1週間前までに共同研究推進室へご連絡ください。
If you would like to attend this seminar, please email us at Office of Promoting Research Collaboration your name, affiliation, email address by a week before the workshop.

15:00 ~ 17:00 (3:00pm-5:00pm)

報告者
(Speaker)
若森 直樹(Naoki WAKAMORI)
所属
(Affiliation)
東京大学大学院経済学研究科(Graduate School of Economics, The University of Tokyo)
論題
(Topic)
Why Do Shoppers Use Cash? Evidence from Shopping Diary Data
概要
(Abstract)
電子マネーやお財布携帯の普及にも関わらず,世界中の多くの取引では現金が非常に高い頻度で使用されています.特に少額の取引では現金が圧倒的なシェアを誇っていることが数多くの国で報告されています.私達消費者が好んで現金を使っているのか,はたまた,商店やレストランが(クレジットカード等の)現金以外の決済を受け付けてくれないからなのか ―― どちらが主要な理由なのかを示すことは,効率的な決済手段を提供したいと考える政府や中央銀行の視点から非常に興味のある問題であると同時に,自社の提供している決済手段を使ってもらいたいと考える企業からしてみてもマーケティングの観点から非常に重要な問題です.Wakamori and Welte (2017)をベースに,なぜ消費者は現金を使っているのかを明らかにしつつ,現在研究している内容を報告させて頂きます.
(Recent studies find that cash remains the dominant payment choice for small-value transactions despite the prevalence of alternative payment methods such as debit and credit cards.
An important policy question is whether consumers truly prefer using cash or merchants restrict card usage. Using unique shopping diary data, we estimate a payment choice model with individual heterogeneity, controlling for merchants' acceptance of cards. Based on a policy simulation imposing universal card acceptance among merchants, we find that overall cash usage would decrease by only 8.0 percentage points, implying that cash usage in small-value transactions is driven mainly by consumer preferences.)