RIEB セミナー (ツーリズム研究部会共催)
RIEB Seminar (Jointly supported by Tourism Research Group)


日時:
(Date&Time)
2006年7月1日(土)午後2時から (Saturday, July 1, 2006, 2:00pm〜)
会場:
(Place)
神戸大学経済経営研究所 調査室 (兼松記念館1階)
Seminar Room at RIEB (Kanematsu Memorial Hall 1st Floor)
・< 2:00-3:30pm >
報告者:
(Speaker)
所属:
(Affiliation)
貴多野 乃武次 (KITANO Nobuji)

阪南大学国際コミュニケーション学部 (Faculty of International Communication, Hannan University)
論題:
(Topic)
ツーリズムの潮流−IT化
Trend in the Tourism -Application of ICT-
概要:
(Abstract)
いま、「経験経済」の時代であるという。旅行は経験経済の代表的商品である。「経験」の商品特性のひとつが「個別性」で、10人10色というわけだから、IT(情報技術)化には最適である。「経験」はまた、多く「サービス特性」を持ち、生産と消費が同時であるがゆえに貯蔵できない時間特性を持つので、IT化に最適である。このよう経験商品の特性から旅行におけるIT化について考える。
「ツーリズム」は「観光」よりも広義で、「旅行」に近く、ビジネス、ショッピング、外食を主たる目的とする社会活動を含むと捉えたとき、ITがツーリズムに与える影響はひじょうに大きい。ツーリズムに関わる企業や組織のIT戦略についても概観する。

We are said to be amid the "Era of Experience Economy" now. Travel is the commodity representing the experience economy. One of main features of "experience" as a commodity is that it differs among any and every person, which well fits to apply ICT (information and communication technologies). Another feature of "experience commodity" is the time span, as it has many "service features", which are produced and consumed concurrently without being stored. This is another reason for the potential wide use of ICT. The use of ICT in travel business is reviewed from the perspectives of the features of "experience commodity".
Provided that "tourism", with the wider interpretation than sightseeing trips (kanko in Japanese), is somewhat equivalent to "travel", covering the social activities mainly for business, shopping and dining out, ICT indeed largely impacts the tourism. ICT strategies of companies and organizations related to the tourism are also addressed.
・< 3:30-5:00pm >
報告者:
(Speaker)
所属:
(Affiliation)
力宗 幸男 (RIKISO Yukio)

兵庫県立大学大学院応用情報科学研究科 (Graduate School of Applied Informatics, University of Hyogo)
論題:
(Topic)
ツーリズムにおけるITの可能性
The possibility of IT in Tourism
概要:
(Abstract)
インターネットが、より多くの地域で、より安く、より速く使えるようになり、またインターネットにアクセスできるデヴァイスの種類(携帯電話、PDA、双方向TV)も多くなってきている。それに伴い、ツーリズム情報システムも大きく変わろうとしている。同時に、ITによりツーリズム関係の産業の形態も大きく変わろうとしている。そんな環境の中、現在稼動中の様々なツーリズム関係の情報システム(旅予約システム、航空機予約システム、ホテル予約システム、地域情報検索システム、地図検索システム等)を紹介する。さらに、今後のツーリズムにおけるITの役割・可能性について、またツーリズム関係の産業の方向性について、さらに未来のツーリズムについてディスカッションを行う。

The Internet is becoming available in more and more areas at lower cost, at higher speeds, and the variety of devices (mobile phones, Personal Digital Assistants, interactive TV, etc) for the Internet access is growing. These facts are now changing tourism information systems greatly. At the same time IT is radically altering the nature of some tourism related industries. We introduce some tourism information systems now available (travel reservation systems, airline reservation systems, hotel reservation systems, local information retrieval systems, map retrieval systems, etc.). And we would like to discuss the possibility and the role of IT in tourism, the future of tourism related industries, and the future tourism itself.
対象:
(Intended Audience)
教員,院生,および同等の知識をお持ちの方
Faculty, Graduate Students, and People with Equivalent Knowledge
使用言語
(Language)
日本語
Japanese
備考:
(Note)

論文のコピーは研究助成室にご用意しております。
Copies of the paper are available at Research Assistant Room..